Portfolio
Opgedane ervaring
6 jaar
EduTaal is opgericht in 2021 en bestaat dus helemaal nog niet zo lang! Gelukkig heb ik sinds de oprichting én in de jaren ervoor al wel veel ervaring opgedaan. Zo heb ik bijna vier jaar als toetsdeskundige (taal) gewerkt voor het primair onderwijs. Daardoor weet ik veel van (digitale en adaptieve) volgtoetsen en eindtoetsen.
In het onderstaande portfolio staan de klussen die ik heb uitgevoerd als ZZP-er. Maar soms doe ik ook nog (parttime) werk in loondienst. Zo werk ik momenteel (2022-2023) als materiaalontwikkelaar bij de Rijksuniversiteit Groningen. Daar werk ik mee aan een digitaal, coöperatief tutoringprogramma voor groep 3, 4 en 5 van het primair onderwijs. Het doel ervan is om leerlingen op een effectieve, efficiënte en leuke manier te helpen om betere lezers te worden.
Ik schrijf ook graag (verhalende) teksten voor leerlingen. Ik schrijf teksten met of zonder bijbehorende vragenset op verschillende (referentie)niveaus voor lessen of toetsen. Benieuwd naar mijn verhalen? Lees bijvoorbeeld eens het korte verhaal ‘In de startblokken’.
Auteur en eindredacteur
- Ik heb in 2022 gewerkt als eindredacteur grammatica;
- In 2023/24 schrijf ik mee als auteur voor spelling en voor de oefensoftware spelling en grammatica.
Toetsauteur
Bij uitgeverij Noordhoff werk ik als auteur voor de methode Nieuw Nederlands. Voor deze methode voor het voortgezet onderwijs ontwikkel ik verschillende oefentoetsen en cursustoetsen. Ik heb met name veel spelling- en grammaticatoetsen ontwikkeld.
Toetsontwikkelaar
Bij Bureau ICE ben ik betrokken (geweest) bij verschillende projecten:
- In 2022/23 heb ik toetsen Nederlands als Vreemde Taal (NVT) ontwikkeld voor de BES-eilanden (Bonaire, Sint Eustatius en Saba). Voor dit nieuwe leerlingvolgsysteem (LVS) heb ik lees-, luister-, schrijf- en spreektoetsen ontwikkeld voor groep 3 tot en met de onderbouw van het voortgezet onderwijs;
- Ik werk als toetsontwikkelaar voor het IEP LVS en de IEP Doorstroomtoets (voorheen IEP Eindtoets). Ik ontwikkel leesteksten met bijbehorende vragen voor het toetsonderdeel Lezen.
- Ik werk als constructeur voor de Staatsexamens Schrijven II (niveau B2).
Redactielid
Bij de Taalunie heb ik als redactielid gewerkt voor de website rijketeksten.org. Als redactielid zocht ik rijke teksten voor leerlingen tussen de 10-14 jaar. Daarnaast gaf ik feedback aan andere redactieleden en nam ik deel aan vergaderingen en bijeenkomsten.
Toetsauteur
Als ZZP-er heb ik bij Diataal gewerkt als toetsauteur voor woordenschattoetsen en begrijpend leestoetsen. Daarnaast heb ik zo’n vier jaar in loondienst gewerkt bij Diataal als toetsdeskundige taal. Binnen deze functie heb ik ook verschillende (verhalende) teksten geschreven voor Diaplus, een methodiek voor effectief leesonderwijs.